BELGISCHE MARITIEME LIGA  vzw.
LIGUE MARITIME BELGE  asbl.

Koninklijke Vereniging - Société Royale

NIEUWS  NOUVELLES  NEWS

 

DEME's Scheidt River zit vol met innovaties

Veerle Hegge, echtgenote van de Antwerpse burgemeester Bart de Wever, heeft eind september in het Vlaamse Zwijndrecht de sleephopperzuiger Scheldt River van DEME gedoopt. De Scheldt River is het tweede baggerschip van de Belgische baggeraar dat zowel op LNG als diesel (MDO) kan varen. Het schip heeft een hopperinhoud van 8400 kuub en is uitgerust met verschillende innovaties om de uitstoot verder te beperken en het brandstofverbruik te verminderen.

Erik van Huizen

 

Dankzij de tweetraps tandwielkast kunnen we tussen de so en 15 procent brandstof besparen'

Royal IHC in Krimpen aan den IJssel bouwde de Scheldt River (115,8 x 25 meter). Het baggerschip kreeg onder meer een nieuw ontwikkelde vleugel­vormige boegschroeftunnel. De nieuwe vorm komt voort uit uitgebreide hydrodynamische analyses en verbetert de prestaties van de twee boegschroeven van elk 450 kW. En net als de eer­der te water gelaten Minerva, is de nieuwste aanwinst van DEME voorzien van schroefdrukbe­sturing en de door IHC gepatenteerde tweetraps tandwielkast. Volgens DEME's hoofd nieuwbouw Jan Gabriel verbruikt de River Scheldt daardoor minder brandstof omdat de motoren minder toe­ren hoeven te maken. "We hebben al jaren schroeven met een verstelbare spoed, maar samen met deze tandwielkast kunnen we tussen de 10 en 15 procent brandstof besparen."

Verder beschikt de Scheldt River over een Dyna­mic Positioning & Dynamic Tracking (DP/DT) systeem. Vrij uniek in dit verband vindt Gabriel de hekschroef van 450 kW op het baggerschip. Deze moet er onder meer voor zorgen dat het schip een uitgezet track goed kan blijven volgen.

 

 

 

TIEN DAGEN WERKEN

In de machinekamer van de Scheldt River staan de twee dual fuel motoren van de Finse motoren fabrikant Wârtsild.

     

Aan stuurboord staat de 12V34DF met een vermogen van 5760 kW, aan bakboord de 9L34DF met een vermogen van 4500 kW. De RVS LNG tank heeft een capaciteit van 63o kuub, genoeg om tien dagen lang te kunnen werken. Het bunkeren van de LNG duurt ongeveer drie uur, waarna de brandstof via dubbelwandige leidingen naar de motoren wordt gebracht. Op de 535 kuub aan diesel kan de River Scheldt nog eens twintig dagen werken.
Hoewel LNG geldt als een relatief schone brand­stof, kennen de LNG motoren nog wel het nadeel van het vrijkomen van methaanslip. Hierbij komt onverbrand methaan uit de uitlaat, wat de verbetering in de uitstoot van CO2 voor een deel teniet doet. Het varen op LNG zorgt er bij de Scheldt River voor dat de emissie van CO2 met ongeveer 15 procent vermindert. Dit kan in theo­rie tussen de 25 en 30 procent zijn. Gabriel weet al wel te vertellen dat Volvo volgend jaar met motoren gaat komen waarbij het lekken van methaan verleden tijd moet zijn.
Een ander probleem bij het gebruik van LNG op baggerschepen was altijd dat de motoren moeite hebben met variaties in de belasting. Maar vol­gens Gabriel heeft Wártsilá daar met aanpassingen in het motormanagementsysteem inmiddels een oplossing voor gevonden. "Wartsila heeft dit nu onder de knie en vrijgegeven voor direct

 

        

 

 

  LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be
 Deze site werd geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024 x 768 en IE -11-Edge
Ce site a été optimalisé pour une résolution d'écran de 1024 x 768 et IE -11- Edge