|
|
NIEUWS NOUVELLES NEWS |
|
|
Nieuw scheepstype in lijnvaart: de neopostpanamax
Verschil Het verschil in capaciteit tussen een flexibele neopanamax die op vele vaarroutes kan ingezet worden, en een megamax die alleen op de grootste oost-westtrades zinvol kan ingezet worden, bedraagt 8.000 teu. Maersk en Evergreen geloven dat er een toekomst is voor schepen die minder groot zijn dan de allergrootste containerreuzen, maar toch iets groter dan wat door Panama kan varen. De twaalf schepen op methanol van 16.000 teu van Maersks nieuwe Equinox-klasse worden zogenaamde ‘neopostpanamaxschepen’ omdat ze bovendeks 21 rijen containers zullen laden. De Deense carrier bestelde nadien ook nog een variant met 22 rijen containers. Dat worden 8 schepen met een capaciteit van 17.000 teu.
Stabieler De laatste schepen op methanol die Evergreen heeft besteld, zouden 366 meter lang en 21 rijen breed worden, waardoor ze ook te breed zijn voor het Panamakanaal. Deze compacte schepen nemen dankzij hun lengte minder plaats in dan een megamax. In vergelijking met smallere neopanamaxschepen zijn ze veel stabieler en kunnen ze hun capaciteit dus beter benutten. Daardoor kunnen de brandstofkosten over meer teu-slots verdeeld worden.
|
LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be
|
|
|
|
![]() |
![]() |