NIEUWS  NOUVELLES  NEWS

 

Noodplan voor Zeebrugge


Zeebrugge staat in het Britse regeringsplan voor de noodleveringen van medicijnen in gelijk welk brexitscenario. Voor 86,6 miljoen pond reserveert de regering plaats voor vrachtwagens bij vier rederijen waaronder P&O Ferries.

 

Het Department for Transport informeert dat het voor 86,6 miljoen pond contracten heeft toegewezen aan vier ferrymaatschappijen om medicijnen te vervoeren in geval van een no-dealbrexit. Het gaat om Brittany Ferries, DFDS Seaways, P&O Ferries en Stena Line. De vrachtruimte is gereserveerd vanaf donderdag 31 oktober en de contracten blijven zes maanden geldig.

Het ministerie van transport koos bewust voor routes weg van de flessenhalzen Dover, Calais en Duinkerke. Er zou een capaciteit gereserveerd zijn van 3.000 vrachtwagens per week op ferry’s tussen Teesport, Hull, Killingholme, Felixstowe, Harwich, Tilbury, Portsmouth en Poole in het Verenigd Koninkrijk (VK) en Cherbourg, Caen, Le Havre, Zeebrugge, Hoek van Holland, Rotterdam, Europort en Vlaardingen op het Europese vasteland.


Geen tweede keer gezichtsverlies

Gevraagd naar de praktische uitwerking in Zeebrugge, beperkt woordvoerder Dan Bridgett van P&O Ferries zich tot een droge referentie naar de regeringsmededeling. DFDS Seaways opereert in Zeebrugge op de PSA-terminal in het Wielingendok voornamelijk in dienst van de Scandinavische papierindustrie. Vorige maand onderzocht de redactie van Flows een lokaal gerucht dat daar een laadponton werd voorbereid op medicijnentransport. Maar volgens managing director Sam Dewilde deze maandagmorgen, zal de inbreng van DFDS in het medicijnenplan via Nederlandse havens verlopen.
Als de contracten moeten geannuleerd worden, betaalt het VK aan de bedrijven 11,52 miljoen pond. Na het uitstel van de brexit eind maart, betaalden de Britten al 51 miljoen pond annuleringsvergoeding voor no-dealferrycontracten. Deze keer werden voor het toekennen de kandidaten grondig doorgelicht. De Britse regering wil geen tweede keer gezichtsverlies leiden zoals met de subsidie voor Seaborne Freight. Dat transportbedrijf pretendeerde dat het de lijn Oostende-Ramsgate zou heropstarten maar bleek een lege doos zonder schepen.
Roel Jacobus

 

 

 

  LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be
 Deze site werd geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024 x 768 en IE -11-Edge
Ce site a été optimalisé pour une résolution d'écran de 1024 x 768 et IE -11- Edge