NIEUWS  NOUVELLES  NEWS

 

Wereldprimeur: CMB bouwt mee aan 'dual fuel'-motor op waterstof


CMB-topman Alexander Saverys heeft vandaag met grote trots de BeHydro-motor aan het publiek voorgesteld. Het is de allereerste 'dual fuel'-motor in de wereld die loopt op waterstof met een vermogen van 1 megawatt.

           
Tim Berckmoes (CEO ABC) en Alexander Saverys (CEO CMB) - © Julie Desmet

 

          

                                       BeHydro-motor op waterstof - © CMB.TECH
Na drie jaar onderzoek en uitgebreide tests is het innovatief idee van BeHydro, een joint venture tussen rederij CMB en de Gentse motorenbouwer ABC, nu als product verkrijgbaar. In februari 2020 lichte Saverys al een tipje van de sluier. Vandaag – 17 september – kondigde hij de commerciële lancering officieel aan op de terreinen van ABC in Gent. In een eerste fase kunnen er honderd ‘BeHydro’s' per jaar worden geproduceerd.

 

Op diesel en waterstof
De BeHydro-motor is een 'dual fuel'-motor die zowel op diesel als waterstof loopt. Door het injecteren en verbranden van waterstof wordt de CO2-uitstoot tot 85% gereduceerd. De motor kan worden ingezet voor schepen, maar ook voor treinen en elektriciteitsgeneratoren. BeHydro wil hiermee de behoefte aan nieuwe technologieën vervullen die de energietransitie moeten versnellen. 

“BeHydro versterkt de recent aangekondigde EU-visie op waterstof en bewijst dat de energietransitie voor grootschalige toepassingen vandaag mogelijk is. Denk hierbij aan hoofdmotoren voor de kustvaart, binnenvaart en sleepboten, hulpmotoren voor deepseaschepen, maar ook treinen en elektriciteitsgeneratoren voor ziekenhuizen en datacenters”, vertelt Saverys. “In theorie kan elke grote dieselmotor vervangen worden door een BeHydro-motor. De toekomst van waterstof begint vandaag!”


Jambon

Ook minister-president van de Vlaamse regering Jan Jambon stond mee op het podium. “Dit is een grote stap in de ontwikkeling van een duurzame maatschappij”, zegt hij. “Ik ben bijzonder trots. Dank u voor deze verwezenlijking.”
De hybride motor levert een vermogen van 1 tot 2,6 megawatt. Ter vergelijking: een capaciteit van 1 megawatt kan 3.000 gezinnen in België aan groene stroom leveren. 


Bestelling

Het Antwerpse Havenbedrijf plaatste de eerste bestelling. Twee V12 'dual fuel'-motoren met elk een vermogen van twee megawatt worden geïnstalleerd aan boord van de 'Hydrotug',  dat eind 2021 in de vaart komt. Het wordt de eerste sleepboot ter wereld die vaart op waterstof.  

BeHydro ontwikkelt momenteel ook een 'mono fuel'-waterstofmotor, 100% emissievrij, die tegen het tweede kwartaal van 2021 klaar zal zijn.  


Julie Desmet

 

 

 

  LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be