NIEUWS  NOUVELLES  NEWS

 

Eigen foyer voor zeelieden in Antwerp Harbour Hotel


Met steun van de Antwerpse zeemansmissie Apostolatus Maris opende vrijdag in het Antwerp Harbour Hotel (AHH) officieus de volledig vernieuwde foyer voor zeelieden. Meteen een belangrijke upgrading voor het AHH en een doorstart voor de havenparochie.

            

                     Frank van Heesch en Jacques Dhave in de Antwerpse foyer voor scheepslieden –
Voor het eerst sinds maanden werden vrijdagavond weer zeelui op een belbusronde opgehaald aan hun zeeschip en overgebracht naar een gezellig foyer. Die rondes, gefinancierd door het Havenbedrijf Antwerpen, werden vorig jaar gestopt wegens corona. Maar zelfs los daarvan had Apostolatus Maris al beslist om na ruim een halve eeuw zijn enorme pand aan de Italiëlei te verkopen en werd de foyer Stella Maris, waar de zeelui altijd werden heengebracht, daar noodgedwongen gesloten.

Hoe belangrijk die werking was, getuigen enkele cijfers: in 2018 kwamen nog 12.340 zeelui daar een gezellige avond ‘aan de wal’ doorbrengen, in 2019 waren er dat nog 11.613. Maar in het coronajaar 2020 viel de hakbijl. In januari en februari werden nog 1.600 passages opgetekend, nadien beval de overheid de volledige sluiting. De katholieke en protestantse aalmoezeniers van het Seafarers’ Centre bleven intussen wel nog voor zover mogelijk scheepsbezoeken brengen, maar intussen zocht de zeemansmissie naar een nieuwe stek voor haar foyer. Die werd nu gevonden in het Antwerp Harbour Hotel.


Weer 'fatsoenlijk' hotel

Het Antwerp Harbour Hotel op de hoek van de Noorderlaan en de Groenendaallaan was vroeger het – beruchte – Dockx Hotel. Iedereen in Antwerpen kende het gebouw als landmark: een roze cadillac die op de dakrand bengelde. De zaak werd overgenomen door het Internationaal Zeemanshuis Antwerpen (IZA). Het IZA – een deels door de stad Antwerpen en het Havenbedrijf ondersteund initiatief voor passerende zeelui – moest verdwijnen aan de Falconrui.

Sindsdien wordt het hotel gerund door manager Frank van Heesch. Hij poogde van meetaf aan van het ruige rendez-vousimago van het hotel af te komen en sloot alvast de bar. De gasten moesten zich sindsdien ’s avonds tevreden stellen met drankjes van een automaat. Geleidelijk bouwde hij het hotel uit tot een ‘fatsoenlijk’, modern hotel, in hoofdzaak gericht op zeelui maar ook op andere bezoekers van Antwerpen. “Geleidelijk nam ik steeds meer kamers in gebruik, tot een honderdtal vandaag. 90% van de gasten is internationaal. En ondanks corona bleven we heel het voorbije jaar open. Maar de Chinese gasten blijven nog wel weg”. Het voorbije jaar verbleven in het hotel heel wat wisselende bemanningen die er hun verplichte quarantainedagen doorbrachten.


Boeken en pressreader

Met een 50%-participatie vanuit Apostolatus Maris werd nu ook de foyer volledig vernieuwd tot een gezellige ruimte met zithoeken, bibliotheekruimte en voorzien van een bar met toog, barkrukken, tapinstallatie enzovoort. De boeken worden geleverd vanuit de stadsbibliotheek, terwijl de stadsdiensten een pressreader installeerden waarop zeelieden gratis kunnen inloggen. Tegelijk zijn iedere avond – zoals vroeger in het pand aan de Italiëlei – opnieuw aalmoezeniers en vrijwilligers in beurtrol beschikbaar voor een persoonlijk onthaal van de bemanningen, als die een persoonlijk gesprek willen.


Busdienst 'on call'

Nu de belbussen eindelijk weer hun ronde rijden op linker- en rechteroever, is de foyer open van 17.00 uur tot 23.00 uur. De opening vrijdag gebeurde in feite in alle discretie. De officiële opening in aanwezigheid van heel de maritieme wereld is pas voorzien op 3 september. Intussen wil van Heesch bekijken hoe de werking nog verbeterd kan worden. En onder meer uittesten hoe een publiek van zeelui en ‘gewone’ hotelklanten op elkaar inspelen.

Voor voorzitter van Jacques D’Havé van Apostolatus Maris is de participatie in de foyer nog maar een eerste stap. Niet alleen zijn er op de site nog plannen voor uitbreiding, tegelijk wil hij nu vooral de welfaredienst voor de zeelui verbeteren door bijvoorbeeld een meer soepele busdienst ‘on call’.


Paul Verbraeken

 

 

 

  LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be