NIEUWS  NOUVELLES  NEWS

 

Alexander Saverys (CMB): "Make shipping great again"

 

De tweede editie van het Shipping Event van BNP Paribas Fortis en Universiteit Antwerpen stond in het teken van duurzaamheid. Alexander Saverys (CMB) hield een opmerkelijk pleidooi om voluit voor de duurzame innovatie te gaan.

      

Met de implementatie van de richtlijn 'IMO-2020' voor de deur is de verduurzaming van de scheepvaart een urgent thema. Op het Shipping Event van BNP Paribas van gisteren dinsdag werd duidelijk in welk spanningsveld de sector op zoek moet naar oplossingen om groener en duurzamer te werk te gaan. Want ecologische innovatie heeft een stevig prijskaartje, en naar wie kun je dat doorschuiven in een markt waar voor een verschil van enkele honderden dollars per transport van operator wordt gewisseld? Verschillende spelers uit het maritieme veld lieten hun licht schijnen op de uitdaging waar de sector voor staat. Rob Harrison, CEO van DP World in Antwerpen, licht toe hoe binnen een smalle winstmarge en een soms beknellend regelgevend kader, toch sprongen vooruit kunnen worden gemaakt. "Mensen zien de haven als een groot zwart gat dat CO2 braakt, maar weten zij dat wij intussen 95% van onze energie zelf produceren?"

Robby De Schpper van Jan De Nul gaat volop voor de implementatie van scheepsmotoren op laagzwavelige diesel. "Wij komen op de vreemdste plaatsen. Alternatieve brandstoffen zijn er niet altijd voorhanden. We doen er wel alles aan om het verbruik zo laag mogelijk te houden, door in te zetten op diesel-elektrische aandrijving en energiezuinige installaties aan boord."


"Publiek pikt scrubbers niet"

Alexander Saverys (Antwerpse scheepvaartgroep CMB) blijft evenmin bij de pakken zitten: via de divisie CMB Technologies wordt hard gewerkt aan de ontwikkeling van waterstofmotoren, en in de nabije toekomst moet in de oude petroleumhaven van Antwerpen een heuse maritieme campus ontstaan die de innovatie nog accelereert. CMB zet hoog in op waterstof als brandstof van de toekomst: oplossing voor zowel zwavel- als stikstofemissies. Nodig als je echt in 2050 de doelstellingen wil halen van een halvering van de uitstoot binnen de hele sector. Over lng is Saverys kritisch en scrubbers vindt hij al helemaal een slecht idee. "Het publiek pikt niet dat je de zwavel uit het uitlaatgas in de zee loost. Vroeg of laat volgt er een backlash."

Het waterstofvaartuig Hydroville was het startshot voor meer ontwikkelingen. Diens dual-fuel-aandrijving is de basis voor verdere ontwikkelingen. CMB ontwikkelt nu een hulpmotor op waterstof met een vermogen van 1 megawatt. In Japan bouwt het een waterstofaangedreven ferry voor de Olympische Spelen in Tokio. In samenwerking met Port of Antwerp wordt een sleepboot op waterstof gebouwd. De capaciteit van diens motor is al meer dan de helft van het benodigde vermogen om een bulkcarrier te bewegen. "De kloof met klassieke motortechnologie wordt steeds kleiner. We werken aan een bulkcarrier op waterstof voor de verbinding tusen China en Australië. Volgend jaar wil CMB ook een waterstoftankstation openen in Antwerpen.


"Banken terughoudend voor investeringen"

"Scheepseigenaars zien extra kosten, maar we worden niet betaald in verhouding tot die kost. Hoe hoger de kost, hoe groter het risico voor de scheepseigenaar en hoe hoger de drempel. We hebben zware concurrentie te duchten van het Verre Oosten. Het zal een uitdaging zijn om onze knowhow hier te houden." Daarnaast merkt Saverys een terughoudendheid bij de bankensector om te investeren in de scheepvaart. "We hebben investeringen nodig om de uitdagingen aan te gaan. Het is dus te hopen dat investeerders de weg naar onze sector terugvinden."


"Clean up our act"

De sector heeft de perceptie niet mee, beseft Saverys. Hij projecteert enkele courante beelden van schepen die zwarte rookwolken braken, een walvis die door een schip is aangevaren, ladingen steenkool, olievervuiling. "We hebben een slecht publieksimago en zijn het doelwit van verschillende ngo's. Soms zijn ze onze objectieve bondgenoten, want we hebben dezelfde doelstellingen. Alleen is het moeilijk hen te overtuigen van onze goede bedoelingen. We need to clean up our act. Anders kunnen we geen kapitaal en talent voor onze sector aantrekken."


Uitdagingen genoeg 

Uitdagingen genoeg, maar die horen volgens Saverys bij de scheepvaart. "We kunnen een tweede gouden eeuw voor de Europese scheepvaart inluiden. Er is nog steeds een geweldige hoeveelheid knowhow aanwezig en daarop zouden we moeten voortbouwen om de competitie met onze Aziatische concurrrenten aan te gaan. CMB wil daaraan bijdragen. Make shipping great again!"

In de paneldiscussie later tijdens het evenement blijkt dat banken nu al grote aandacht besteden aan de duurzaamheidseffecten van investeringen in de scheepvaart. Maar Hugo De Stoop, head 'investor relations' bij Euronav, stipt aan dat de scheepvaart geen 'first mover advantage' kent: nieuwe technologieën vergen investeringen waarmee de eerste gebruiker zich uit de markt dreigt te prijzen. "Een lng-ready VLCC-schip (very large crude carrier) is 15 miljoen duurder dan een conventionele VLCC. Een werf moet enkele tientallen van die schepen bouwen voordat ze haar eigen R&D-kosten heeft terugverdiend. Pas dan wordt de nieuwe technologie goedkoper. Een gericht subsidiëringsbeleid is nodig om bedrijven sneller richting nieuwe technologie te bewegen."
Michiel Leen

Flows

 

 

  LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be
 Deze site werd geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024 x 768 en IE -11-Edge
Ce site a été optimalisé pour une résolution d'écran de 1024 x 768 et IE -11- Edge