NIEUWS  NOUVELLES  NEWS

 

Loods- en bootmannenbedrijf Brabo pakt uit met een primeur

 

Loods- en bootmannenbedrijf Brabo pakt uit met een primeur: het zet vanaf nu een volledig elektrische werkboot in bij het aanmeren van schepen. Ook op andere terreinen wil Brabo verduurzamen, onder andere door de bouw van energiezuinige wachtlokalen.

Het Brabo-hoofdkwartier aan de Antwerpse Noorderlaan zat gisteren afgeladen vol voor wat Brabo een wereldprimeur noemt: de voorstelling van haar eerste volledig elektrisch aangedreven werkboot. Het opvallende gele scheepje is 9,40 meter lang, 3,10 meter breed en kan twee uur aan een stuk varen op vol vermogen. De operationele inzet bedraagt vier uur, net als de laadtijd. De boot werd ontworpen in nauwe samenwerking met de Nederlandse scheepsbouwer J. Schlieker & Zonen, met wie Brabo al jaren nauw samenwerkt.

 

Prijs 
Nog voor het scheepje officieel in dienst genomen wordt, heeft het al een prijs beet: de Sustainable Mobility Award van de Belgische Energie- en Milieuprijzen. De focus op duurzaamheid is mede ingegeven door de grotere nadruk die havenbedrijven zijn gaan leggen op dat aspect, weet commercieel directeur bij Brabo, Koen De Groof. "Ook bij het toekennen van concessies speelt duurzaamheid een steeds grotere rol. Brabo haalde recent een Antwerpse concessie binnen, maar over acht jaar herhaalt het proces zich. In de tussentijd moeten we ervoor zorgen dat de duurzaamheid in ieders DNA zit. Zo willen we de ISO-normen 14001 voor milieu, 50001 voor Energie en 45001 voor veiligheid halen. Ook investeerden we in snelle boten voor het vervoer van onze personeelsleden, om ritten met dienstwagens te beperken." 

 

Vloot elektrisch
In de toekomst wordt een groter deel van de Brabo-vloot elektrisch gemaakt. "Een volledig elektrische vloot is nog niet mogelijk, omdat we op sommige trajecten erg lange afstanden maken. Maar over enkele jaren vaart de helft elektrisch. We kijken ook of bestaande boten kunnen worden omgebouwd naar boten met een elektrische aandrijving, maar dat is een technische uitdaging." 

Ook aan de wal verduurzaamt Brabo: op drie plaatsen komen nieuwe wachtlokalen die gebouwd worden volgens de BEN-norm (Bijna Energieneutraal). Op het dak komen zonnepanelen en het ontwerp is gericht op snelle aanpassingen voor een hogere bezettingsgraad. Het energieverbruik wordt geschat op "twee keer dat van een haardroger". Kostprijs: 600.000 euro per locatie.

 

 

 

  LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be
 Deze site werd geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024 x 768 en IE -11-Edge
Ce site a été optimalisé pour une résolution d'écran de 1024 x 768 et IE -11- Edge