BELGISCHE MARITIEME LIGA  vzw.
LIGUE MARITIME BELGE  asbl.

Koninklijke Vereniging - Société Royale

NIEUWS  NOUVELLES  NEWS

 

Illegaal kost rederijen bergen geld

De overheid doet te weinig in de strijd tegen migranten die vanuit Nederland illegaal naar Engeland willen. Het kost scheepvaartbedrijven honderdduizenden euro's per jaar. Het is hun eigen verantwoordelijkheid, vindt de minister.
Door : Eric Oosterom

 

Guido Hollaar, plaatsvervangend directeur van KVNR, die de belangen van deze bedrijven behartigt, pleit voor actie. De situatie is volgens hem bijzonder verergerd. Hollaar: ,,Het feit dat illegale migranten ondanks omheiningsmaatregelen toch toegang tot het terrein en materieel van een reder verkrijgen, is in de eerste plaats een kwestie van beperkte controle door overheidsinstanties. Juist daarom moet samen met de overheid naar een oplossing worden gezocht.'' DFDS Seaways, één van de grootste scheepvaartbedrijven ter wereld, hoopt op een tegemoetkoming van Den Haag, vertelt Ralph Bosveld, operationeel directeur van DFDS Vlaardingen. Hij ziet sinds de sluiting van 'Calais' meer en meer migranten via zijn terminal de oversteek wagen. In voorgaande jaren ongeveer vijftig per jaar, in 2017 verwacht hij een verdubbeling. Dat kost hem, ondanks samenwerking met de Zeehavenpolitie, tonnen per jaar aan beveiligingsmaatregelen. ,,Hondenteams, hekwerk met stroomdraden, camerasystemen. En het onderhoud daarvan, natuurlijk. Daarbij zijn wij verplicht een in Engeland gesnapte migrant terug naar Nederland te vervoeren. Ook dat kost geld: die hutten kunnen we niet meer aan chauffeurs verhuren. We draaien op voor alle kosten.'' Hij noemt de kwestie echter een 'algemeen, Nederlands probleem'. De roep vindt nog geen steun bij P&O Ferries en Stena Line. Laatstgenoemd bedrijf, dat vanuit Hoek van Holland naar Engeland vaart, spreekt van 'hele hoge bedragen', maar ziet deze vooralsnog als ondernemersrisico. Wel is de vervoerder bezorgd over de capaciteitsproblemen van de Marechaussee. Het ministerie van Veiligheid en Justitie laat desgevraagd weten dat bedrijven 'in eerste instantie voor hun eigen beveiliging moeten zorgen'. ,,Als er een inbreker in een dorp actief is, kan het niet zo zijn dat de politie ineens de beveiliging van een bedrijf in dat dorp moet regelen'', stelt een woordvoerder. Bosveld noemt het een verschil van zienswijze. Vorige week berichtte deze krant nog over de problematiek in Hoek van Holland, van waaruit de Stena Line-ferry naar Engeland vertrekt. Daar zijn de veiligheidsmaatregelen dermate aangescherpt dat migranten met gevaar voor eigen leven door de Nieuwe Waterweg naar het terrein zwemmen. Zo is de omheining van het terrein met schrikdraad uitgerust. In de eerste helft van dit jaar pakte de Marechaussee 580 'inklimmers' op, mensen die zich verstoppen in vrachtwagens. Het merendeel daarvan - 68 procent - is Albanees.

 

bron : Algemeen Dagblad

 

 

  LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be
 Deze site werd geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024 x 768 en IE -11-Edge
Ce site a été optimalisé pour une résolution d'écran de 1024 x 768 et IE -11- Edge