NIEUWS  NOUVELLES  NEWS

 

Bemanning ‘blokkeerschip’ Ever Given krijgt in Rotterdam mutsen en chocola


Door : Leon van Heel


Ze zwaaiden en soms was er een brul te horen. Hoe het met de bemanning gaat, nu het blokkeerschip EVER GIVEN waar zij al maanden op vastzitten éindelijk is aangekomen in de Rotterdamse haven? Dat blijft gissen, want ze mogen niet van boord en niemand komt bij ze in de buurt. Maar ze kregen wél cadeautjes.

Voor de 24 opvarenden is Rotterdam de eerste haven die zij in lange tijd aan doen. De in maart uit China vertrokken containerreus lag na het ongeluk maanden vast in het Suezkanaal, waarbij zij de belangrijke vaarweg ook nog een kleine week blokkeerde. De Indiase bemanning zal niet veel van Rotterdam zien, want ze mag vanwege coronaregels niet van boord van rederij Evergreen. Reden voor zeemanscentrum The Bridge uit Oostvoorne om cadeaus af te leveren bij het schip, zegt coördinator Marco Benedict van de vrijwilligersorganisatie. Hij heeft met de matrozen te doen; lang van huis, maanden van onzekerheid en nu ze dan eindelijk in veilige haven zijn, mogen ze het schip niet af. De linnen tassen zijn speciaal bedrukt met de tekst ‘Ever Given! Welcome to the Port of Rotterdam’.

      

 

In de tassen zitten onder zeevarenden gewilde cadeaus als mutsen, simkaarten, chocolade en bagageriemen. Die zijn geschonken door bedrijven en vrijwilligers, zegt Benedict. Een groep kunstenaars van de stichting Hogedrukgebied heeft kaarten gemaakt. Volgens het Bernhard Schulte Shipmanagement gaat het goed met de bemanning. Dit Singaporese bedrijf regelt de personeelszaken voor de Taiwanese rederij Evergreen. Op het gevaarte zijn de matrozen stipjes in de verte, tijdens het afmeren druk in de weer met de trossen. De communicatie met de Rotterdamse roeiers die de touwen opvangen, gebeurt met gebaren en een enkele brul. Voor een gesprek is de afstand te groot.

Hoe groot de 400 meter lange en 59 meter brede EVER GIVEN is, werd al duidelijk toen ze overdwars in het Suezkanaal lag. Dagelijks komen in de Rotterdamse haven vijf tot tien van zulke reuzen uit China aan, zegt Tjitte de Groot van de Loodsencorporatie Rotterdam-Rijnmond. Loodsen zijn lokale zeevarenden die helpen bij het navigeren van het laatste stuk. Normaal stapt er eentje aan boord, in het geval van de Ever Given zijn dat er twee. Die extra man is nodig omdat het schip volop in de aandacht staat, zegt de loodsenvoorman. ,,En ook omdat wij denken dat dit extra geruststellend is voor de bemanning.’’ Ook voor de inzet van het aantal sleepboten is het zekere voor het onzekere genomen; vier in plaats van de drie die doorgaans helpen de kolos op z’n plek te houden bij het aanmeren.

    

Voordat de EVER GIVEN de Rotterdamse haven binnenvoer, hebben de loodsen en de havenmeester er zich van vergewist dat de besturing goed functioneerde. ,,Er is een checklist, die trouwens ieder schip moet inleveren maar nu extra grondig is nagekeken. ’Ze zullen wel blij zijn, maar in Rotterdam breekt ook een drukke tijd voor ze aan Voor De Groot is het gissen hoe het met de bemanning is. ,,Ze zullen wel blij zijn, maar in Rotterdam breekt ook een drukke tijd voor ze aan.’’ De komende dagen lost de Ever Given het grootste deel van alle containers aan boord. Het gaat om ruim 17.000 TEU, de maat voor 20-voetcontainers. ,,Waar ze normaal meerdere Europese havens zou aan doen, gaan nu alle containers voor het continent er in één keer af bij de ECT Delta-terminal op de Maasvlakte. Naar verwachting duurt het een kleine week voordat de duizenden laadkisten met kleding, elektronica, meubels, levensmiddelen en chemicaliën zijn gelost. Vervolgens vaart het schip naar het Engelse Felixstowe om de laatste containers voor het Verenigd Koninkrijk af te leveren. Daarna zal het schip voor reparaties het dok ingaan. Op het oog was geen schade van het ongeluk in het Suezkanaal aan het schip te zien. De opvarenden mogen van boord als zij hun contract hebben uitgediend. Meestal hebben ze een contract en contract van acht maanden.


Bron : Algemeen Dagblad

 

 

 

  LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be