NIEUWS  NOUVELLES  NEWS

 

MSC Isabella begint aan maidentrip naar Antwerpen


De 23.656 teu grote ‘MSC Isabella’ heeft gisteren in Qingdao de eerste containers aan boord genomen. De 400 meter lange en 61 meter brede containerreus wordt het eerste schip van meer dan 23.000 teu dat Antwerpen zal aanlopen.

Flows meldde eerder al dat de nieuwbouw zou ingeschakeld worden in de AE2/Swan Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. Het zou echter de eerste keer niet zijn dat MSC nog last minute wijzigingen in de vaarschema’s aanbrengt, maar dat is dus niet gebeurd.

 

De ‘MSC Isabella’ is het vierde schip uit een reeks van elf ‘megamax 24’-schepen die bovendeks in de breedte 24 rijen containers kunnen laden. In tegenstelling tot de eerste drie die in Xingang aan hun maidentrip begonnen voor de AE10/Silk Service van 2M, is de ‘MSC Isabella’ na de oplevering op 22 augustus naar Qingdao gevaren. Daar meerde de containerreus gisteren af aan de Qingdao Qianwan Container Terminal om er de eerste lading aan boord te nemen.

De volgende laadhavens in de Far East worden Busan, Ningbo, Yantian en Tanjung Pelepas. Na de passage van het Suezkanaal gaat het daarna richting Rotterdam (APM II), Felixstowe en Antwerpen, waar het recordschip van 10 tot 12 oktober aan de MSC PSA European Terminal (MPET) verwacht wordt.


Enige ‘megamax 24’

De ‘MSC Isabella’ is voorlopig de enige ‘megamax 24’ die in de AE2/Swan-dienst gaat varen. Net als de ‘MSC Gülsün’ van 23.756 teu die eerder deze maand in Europa arriveerde, en de ‘MSC Mina’ en ‘MSC Samar’ zullen ook de nog op te leveren ‘MSC Arina’ en ‘MSC Leni’ op respectievelijk 16 en 23 september in Xingang aan een maidentrip voor de AE10/Silk Service beginnen. De ‘MSC Nela’ en ‘MSC Mia’ zullen de AE10/Silk-vloot op respectievelijk 11 en 18 november vervoegen. Van de drie laatste schepen uit de reeks (‘MSC Febe’, ‘MSC Mirella’ en ‘MSC Sixin’) werden nog geen vaarschema’s gepubliceerd.

De ‘MSC Isabella’ werd gebouwd door de Zuid-Koreaanse scheepswerf Daewoo in Okpo, waar de nieuwbouw vorige week werd opgeleverd. MSC nam vorige week ook nog een andere nieuwbouw in ontvangst. Het gaat om de van Zodiac Maritime gehuurde ‘MSC Aliya’ van 14.272 teu, die intussen in de AE20/Dragon Service tussen de Far East en de Med vaart. Het door Hyundai Heavy Industries gebouwde schip is het vierde schip uit een reeks van vijf. Het zusterschip 'MSC Jewel' is intussen voor de eerste keer op weg naar Noord-Europa, waar het op 9 september bij MPET verwacht wordt. Deze 'MSC Jewel' werd vorige maand nog in Long Beach verwelkomd als properste schip ooit in die Californische haven.
Stefan Verberckmoes

 

 

 

  LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be
 Deze site werd geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024 x 768 en IE -11-Edge
Ce site a été optimalisé pour une résolution d'écran de 1024 x 768 et IE -11- Edge