BELGISCHE MARITIEME LIGA  vzw.
LIGUE MARITIME BELGE  asbl.

Koninklijke Vereniging - Société Royale

BML - NIEUWS  LMB - NOUVELLES  NEWS

 

 

CORPS ROYAL DES CADETS DE MARINE

KONINKLIJK MARINE KADETTENKORPS

KÖNIGLICHES MARINE KADETTENKORPS


Reisverslag van Marcel Serré
Tall Ships Races 2016 - Statsraad Lehmkuhl

Race 1: 10 juli - 22 juli 2016
Antwerpen - Lissabon

 

Het Koninklijk Marine Kadettenkorps-België (KMK) wenst de Koninklijke Vereniging BELGISCHE MARITIEME LIGA en de Sail Training International Host Country Bursary Scheme 2016 (Gosport, Verenigd Koninkrijk) te bedanken voor hun sponsoring waardoor de kosten voor deelname zo laag mogelijk gehouden werden.
In het bijzonder, voor de verleende hulp bij het organiseren en faciliteren van zijn deelname, ook een woord van dank aan:

 

  • Koen Cauwelaerts van Sail Training Association Belgium (Antwerpen, België);
  • Aleida, Janine en Monique Touw van Windseeker (Amsterdam, Nederland);
  • Manon Eken van Travel Counsellors Nederland B.V. (Den Haag, Nederland); Dirk Gunst (Bredene, België), schipper van de zeilboot TOMIDI.

Charles Debouvry
Voorzitter van het Koninklijk Marine Kadettenkorps-België

 

Verslag: Tall Ship Races Antwerpen- Lissabon


Inleiding


Xeno Sienack komende van het Koninklijke marine kadettenkorps afdeling Oostende en ik, Marcel Serré, van afdeling Geel, kregen de kans om mee te zeilen van 9 juli tot en met 24 juli met de Tall Ship Races vanuit Antwerpen naar Lissabon. Dit was een mooie kans om veel bij te leren, op vlak van taal, teamwork, zeilen en nog veel meer. We grepen de kans en kwamen terecht op de Challenge Wales. Een 22 meter lang zeiljacht speciaal gemaakt om rond de wereld te racen, wat het ook al tweemaal heeft gedaan. Met een maximaal zeiloppervlak van 373 vierkante meter is het schip behoorlijk snel voor haar 55 ton zware massa. Eens de trossen waren losgemaakt vertrokken we op ons avontuur.

 

            

 

In het algemeen was onze dag ingedeeld in wachten. Van 8 uur ’s morgens tot 8 uur in de avond deed je een wacht van 4uur op 4 uur af. En dan van 8 uur ’s avonds tot 8 uur ’s morgens een wacht van 3uur op 3uur af. In ons takenpakket zat alles inbegrepen. Van koken tot kuisen. En van zeilen trimmen tot stuurman.


Van dag tot dag


Antwerpen feest Dag 1, 9 Juli


Om vier uur in de namiddag werden we verwacht in te schepen in Antwerpen. Eenmaal daar, werden we onmiddellijk met open armen ontvangen door de crew. De meesten kwamen helemaal van Cardiff en hadden toen al een heuse reis achter de rug. Na onze kennismaking kregen we een korte rondleiding en kregen we een bed toegewezen. Nadat we ons gesetteld hadden gingen we het MAS bezichtigen met onze bemanning en ook de bemanning van onze grootste rivaal ‘The Ocean Spirit of Moray’. Vervolgens genoten we van het vuurwerk op Linkeroever. Ten slotte moesten er natuurlijk wat Belgische bieren verorberd worden.


Vertrek Dag 2, 10 Juli


Na een snelle schoonmaak van het schip en de watertank weer gevuld was, konden we eindelijk vertrekken. Omstreeks half elf kwamen we uit de kattendijksluis te Antwerpen voor een korte tocht stroomopwaarts waar alle Klasse B, C en D schepen verzamelden voor een ‘Parade of Sail’ voorbij Antwerpen. Om half 3 ging ons grootzeil omhoog en startten we onze tocht stroomafwaarts richting ‘The English Channel’.

 

Toen we Antwerpen juist uit waren vertelde onze schipper dat we waarschijnlijk al onmiddellijk wat slechter weer zouden hebben. Dit bleek een serieuze understatement.

 

 

 

 

Rusten in Dover Dag 3, 11 Juli


Na een nacht van hoge golven en heen en weer geschommel, Kwamen Xeno en ik weer op wacht met de hoop dat het weer al wat rustiger was geworden. Maar niets was minder waar. De wind had nog opgepikt en de golven waren ruiger. Omstreeks twee uur kwamen we in het zicht van Dover en de schipper, Andrew Hall, vertelde ons dat we even gingen schuilen in de haven. Hier bleven we rusten, en genoten we van een stevige maaltijd, om dan om elf uur alweer te vertrekken. De was kalmer en de wind was wat gaan liggen, vanaf dit punt genoten we van echt rustig zeilen.

 

 

Naar Gosport Dag 4, 12 Juli


Na een rustige nacht, was er vroeg in de ochtend niet veel wind meer. Dus startten we onze motor, en vaarden we prachtige zuidkust van Groot-Brittannië af. Rustig genietend van het goede weer en de adembenemende uitzichten. s’ Avonds rond negen uur kwamen we in Gosport aan, nabij Portsmouth daar werden we beloond met wat normaal onze laatste douche was. Nadat iedereen gedoucht was gingen we voor een biertje in de Pub. Het was het laatste vasteland dat woe zouden voelen tot Lissabon.

 

Let the race begin! Dag 5, 13 juli


Omstreeks vijf uur ’s morgens vertrokken we uit Gosport en maakten we koers naar Torbay, waar de eigenlijke race begon. We hadden goede wind en hadden prachtig zeilen tot daar. Onderweg vierden we de 20e verjaardag van Ella met cup cakes en een taart. Rond vijf uur ’s avonds passeerden we de startlijn. Vanaf hier was het constant zeilen bij trimmen. Geen motor meer en geen douche meer. We begonnen eindelijk en gingen vanaf nu zuidwaarts. Dat was het beste gevoel dat ik ooit al had gehad. Ik was toen de stuurman en mocht het manoeuvre maken. De wind pikte wat op en konden goed zeilen tegen een snelheid van ongeveer 10 knopen. Maar het geluk was van korte duur...

 

              

 

Kalmte op het water Dag 6, 14 Juli


Nadat we bijna een dag in de race zaten en we de afgelopen dag en nacht super goede wind hadden kwamen we in de golf van Biskaje. Men had me verteld dat deze plaats zeer berucht was om zijn weersomstandigheden en het dus waarschijnlijk was dat we hier een storm zouden tegen komen. Maar wat we hier meemaakten was niet wat we verwachtte. Een snelheid van 1,5 knoop, nauwelijks wind en we mochten geen motor aanzetten. Dit was het moment dat voor de eerste keer de frustraties wat opliepen en de verveling toeslag. Ik had van thuis wat touw meegenomen en leerde een deel van de bemanning apenvuistjes maken. Toen de avond viel zagen we onze eerste dolfijnen wat alles van voordien weer goedmaakte. We zagen die avond ook onze eerste echte prachtige zonsondergang.

 

                    

 

Golf van Biskaje Dag 7, 15 juli

 

Vandaag was het een dagje rustig, een dagje waar we wat klusjes uitvoerden zoals afval sorteren en versnipperen en een kleine schoonmaak van onze leefruimte. Op deze dag legden we ongeveer een honderdtal zeemijl af. Naarmate de dag vorderde pikte de wind weer op. Dit gaf ons goede hoop voor onze positie tegenover ‘The Ocean Spirit of Moray’. Als de avond viel wisten we dat de saaie windstille nachten even voorbij waren en we nacht vol actie tegemoet kwamen, waar we al even naar snakten.

 

                    

 

 

Echt racen! Dag 8, 16 juli


Op deze zaterdag wisten we wat racen was, windsnelheden tot over 30 knopen. Halve wind ten opzichte van het schip. De grootste voorzeilen waren gehesen en in het grootzeil was er geen reef. Met de schipper aan het roer en het constante trimmen van de zeilen betekende dat we enorme snelheden haalden voor ons zware schip. Dit was voor mij een van de beste dagen. Dit was echt zeilen, waarvoor meegekomen waren. Op deze dag kwamen we ook weer in het zicht van het vasteland. Wat dus het einde van de golf van Biskaje zou zijn. Vanaf nu zou dus de tocht een rustig plezant tochtje moeten zijn lang de kust van Spanje en Portugal. Maar dit werd het niet.

 

Windstilte Dag 10, 18 juli


Vandaag was het weer een dagje van meer dobberen en drijven dan zeilen. Alles probeerden we voor de wind toch in de zeilen te krijgen zelfs met een paal aan de mast vastgemaakt en dan het voorzeil over de andere kant van het schip krijgen. Maar dit hielp ook niet. We waren zo dichtbij en hadden geen wind. Om de frustraties van de bemanning een beetje te temperen, kwam de schipper met een leuk spelletje. Iedereen moest 5 euro geven en had dan de kans om een geschatte eindtijd op te geven. Wie er het dichts bij zat zou dus de jackpot winnen. De meesten begonnen al direct met hun berekeningen en schreven hun tijden op. Nu was het dus hopen op goede wind.


Almost there... Dag 11, 19 juli


De frustraties over de wind kwamen weer op het spel. We waren zo dichtbij, en er was geen wind. Iedereen wou wat vrije tijd aan wal en was aan het uitkijken naar nog eens wat goede slaap. Verder was er veel zon en genoten we van het goede weer en de vele dolfijnen die ons gezelschap hielden.


Aankomst Dag 12, 20 juli


Na onze twee nachtwachten gingen Paul en ik vooraan op uitkijk staan voor de vele vissersboeien die zeer moeilijk te zien waren. We stonden hier even en toen kwam iedereen ons proficiat wensen. We waren geëindigd. Mijn eerste reflex was kijken naar de klok. Toen wist ik dat ik de jackpot gewonnen had. Verder haalden we de zeilen naar beneden en borgden ze zorgzaam op en gingen we verder op motor naar Cascais. Cascais is een prachtig stadje dichtbij Lissabon met mooie stranden. Eenmaal in de haven moesten we eerst schoonschip doen. Nadien genoten we van een douche en gingen we voor een lekkere lunch. Vanaf nu was het dus echt vakantie. Lekker eten en uitrusten. ’s Avonds gingen we met de gehele bemanning iets eten en nadien nog iets drinken.


Lissabon Dag 13, 21 juli


Na een frisse duik in de baai vanaf het schip, waren we onderweg naar Lissabon. Maar, de plaats die ons voorzien was, was nog eens 10 kilometer verwijderd van het centrum van Lissabon. Hier ware ook geen douches of toiletten die werkten. Een hele grote teleurstelling dus. We besloten om samen met de bemanning van ‘The Ocean Spirit of Moray’ naar beschaving te wandelen. We kwamen uit op Belém een prachtig oud stadje juist voor Lissabon. We hadden daar iets te eten en gingen verder door tot Lissabon zelf.

 

                                    

 

 

 

 

 

 

Het echte Lissabon Dag 14, 22 juli


Nadat onze schipper de afgelopen dag, de ganse dag had vergaderd over de situatie in deze haven zonder enige organisatie en faciliteiten. Besloten we verder stroomopwaarts te gaan, naar de plaats waar alle festiviteiten waren en alle klasse A schepen aangemeerd lagen. We maakten nu echt deel uit van het evenement. ’s Avonds waren we uitgenodigd op een feestje aan boord van de ‘Rona 2’ een schip vanuit onze klasse. Hier bleef ik nog tot ’s avonds.

 

                    

 

Dag van feest Dag 15, 23 juli


Vandaag stond de Crewparade op de planning, alle bemanning van elk schip paraderen door Lissabon. Honderden mensen die hiernaar komen kijken en ons toejuichen terwijl we zotte toeren uithalen. Vervolgens stond de prijsuitreiking op het programma. We vielen in de prijzen. We werden 3e in onze klasse. Ons harde werk werd dus beloond. Achteraf was er de Crewparty. Dit was in de haven van vorige nacht. Het was zo slecht georganiseerd dat we vroeg naar de boot waren gegaan. En daar nog wat praatte.

 

Vaarwel Dag 16, 24 juli


De mensen waar we de afgelopen twee weken mee leerden samenwerken en ook leerden appreciëren moesten we vandaag afscheid van nemen. Een voor een vertrokken ze. Een raar gevoel om ze waarschijnlijk nooit meer terug te zien. Ook wij moesten vertrekken. Maar we hadden nog een tripje naar Belém gepland. Om daar nog wat pasteitjes te gaan halen. Nadien gingen we onze valiezen halen aan boord. Daar zat de nieuwe crew al te wachten. We verzamelden met alle andere Belgen aan het station om samen naar de luchthaven te gaan. Ons avontuur was nu gedaan. Jammer genoeg moesten we nu naar huis.

 


Slotwoord


Ik denk dat ik voor ons beide kan spreken dat dit een fantastische ervaring was. Eentje uit de duizend. Ik zou uitdrukkelijk iedereen willen bedanken die dit kon verwezenlijken voor ons. Het heeft mijn leven letterlijk veranderd. Het is dankzij dit avontuur dat ik me heb ingeschreven voor de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen. Ik heb heel wat normen en waarden bijgeleerd, maar belangrijkste van alles is, het mocht misschien heel zwaar zijn, maar het was de beste tijd van mijn leven.

 

Bedankt!

                

 

 

Bronnen http://www.challengewales.org/the-boat

 

                   

 

 

  LMB-BML 2007 Webmaster & designer: Cmdt. André Jehaes - email andre.jehaes@lmb-bml.be
 Deze site werd geoptimaliseerd voor een resolutie van 1024 x 768 en IE - 7- 8- 9 -10-11
Ce site a été optimalisé pour une résolution d'écran de 1024 x 768 et IE - 7 - 8 - 9 - 10-11
Your browser must be enabled for Java and JavaScript